Sakunosuke Oda, autor Wiwat małżeństwo wydanego niedawno w tajfunowej serii Mini, jest jednym z trzech flagowych przedstawicieli „szkoły” buraiha. Obok niego do „szkoły” należeli przede wszystkim Osamu Dazai i Ango Sakaguchi, ale czasem mianem buraiha określano także Juna Ishikawę, Hidemitsu Tanakę, Kazuo Dana i innych. Skąd ta nazwa i dlaczego „szkoła” wymaga użycia cudzysłowu?
Buraiha (無頼派), czyli szkoła „nieodpowiedzialnych dekadentów” to termin wymyślony nie przez Odę, Sakaguchiego i Dazaia dla określenia własnej twórczości, ale pomysł członków środowiska literackiego, którzy krytycznie oceniali literackie działania tej trójki. Krytyków bulwersowało między innymi to, że bohaterami i bohaterkami swoich tekstów pisarze buraihy czynili postacie nie spełniające społecznych oczekiwań, w pewnym sensie dając głos właśnie anty-bohaterom i anty-bohaterkom. Obok Chōko i Ryūkichiego, których znacie z Wiwat małżeństwo, w charakterze anty-bohatera występuje na przykład Yōzō Ōba – bohater Zatracenia Osamu Dazaia. Podobne rysy postaci rozpoznacie też pewnie w okrutnym rozbójniku z opowiadania W lesie pod wiśniami w pełnym rozkwicieAngo Sakaguchiego.
Wybierz opcje
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
Tytuły takie jak Zatracenie czy Wiwat małżeństwo pokazują, że buraiha nie bali się zanadto krytyki swoich kolegów pisarzy. Filozofia życiowa postaci tworzonych przez buraiha często zbliżona była do poglądów samych pisarzy. Zresztą, jak pisze we wstępie do Wiwatu Karolina Bednarz, życie Ryūkichiego przypomina w wielu miejscach biografię Sakunosuke Ody. Łączyła ich sytuacja rodzinna i warunki ekonomiczne, a matka Ody prowadziła życie przynajmniej w części podobne do przedsiębiorczej Chōko.
Oryginalny tytuł ostatniej powieści Dazaia, czyli Ningen Shikkaku (人間失格) można odczytać bardziej dosłownie jako „zdyskwalifikowany z człowieczeństwa” – stąd też angielski tytuł książki, odrobinę bliższy oryginałowi, No Longer Human. Na podstawie powieści powstała także manga pod tym samym tytułem, ilustrowana charakterystycznym niepokojącym stylem Junjiego Itō. Osamu Dazai występuje na stronach mangi osobiście, natomiast w powieści Ningen Shikkaku autor korzystał z pierwszoosobowej narracji, wplatając w fikcyjną historię wiele wątków autobiograficznych. Badaczka literatury Rodica Frenţiu nazwała wręcz książkę Dazaia „autobiograficznym świadectwem wstydu całego pokolenia”.
Nihilizm, dekadencja, zagubienie i niechęć do życia w społeczeństwie – czyli cechy typowe dla bohaterów literackich nurtu buraiha – często były bowiem wynikiem refleksji na temat Japonii w długim okresie kryzysu i konfliktów.
Tak więc Yōzō Ōba, ale też górski rozbójnik Sakaguchiego i para kochanków z Wiwat małżeństwo – wszyscy oni mają nam uzmysłowić coś na temat miejsca jednostki w społeczeństwie, tożsamości pojedynczego człowieka w czasie burzliwych przemian politycznych i społecznych. A co dokładnie wyczytujemy z postaci Chōko i Ryūkichiego?
Do rozmowy na ten temat zapraszamy wponiedziałek 27 września o godzinie 19:00. Spotkanie odbywa się online.
Poniżej w formie pliku do pobrania znajdziecie pytania, które pomogą nam ukierunkować dyskusję — spróbujmy wspólnie odpowiedzieć na nie podczas kolejnego spotkania Tajfunowego Klubu Książkowego. Do zobaczenia!
Frenţiu, R. (2012). Autobiographical testimony about the shame of an entire generation: Osamu Dazai, No longer human (Ningen shikkaku, 1948). Lingua. Language and Culture, 11(2), 77-90.
Do obejrzenia tej rozmowy po raz kolejny nie trzeba nas długo zachęcać - Aoko Matsuda, jedna z najpopularniejszych pisarek w Japonii w rozmowie ze swoją tłumaczką na język polski, Agatą [...]
Zanosi się na kolejny rok bez podróży do Azji, postanowiłyśmy, że najwyższy czas na podzielenie się naszą zajawką na azjatyckie książki kulinarne. Dlaczego? Bo a) jedzenie jest super b) jedzenie [...]
10 września we Wrocławskim Teatrze Współczesnym odbędzie się prapremiera spektaklu Syrena. Anatomia miłości na podstawie opowiadania ze zbioru Ministerstwo moralnej paniki Amandy Lee Koe. Opowiadanie queerowej współczesnej pisarki z Singapuru [...]
Serwis i Sklep używa plików cookies, aby dostarczać usługi i funkcje dostosowane do preferencji i potrzeb Użytkowników Sklepu, w szczególności pliki cookies pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb.
Pliki cookies mogą mieć charakter tymczasowy, tj. są usuwane z chwilą zamknięcia przeglądarki lub trwały.
Stałe pliki cookies są przechowywane także po zakończeniu korzystania ze stron Serwisu i Sklepu i służą do przechowywania informacji takich jak hasło czy login, co przyspiesza i ułatwia korzystanie ze stron, a także umożliwia zapamiętanie wybranych przez Użytkownika ustawień.
Necessary cookies są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Ta kategoria ciastek służy wyłącznie zapewnieniu podstawowych funkcjonalności i bezpieczeństwa strony. Te ciasteczka nie zbierają danych użytkowników.
Wszystkie ciasteczka, które nie są konieczne do prawidłowego działania strony i wykorzystywane do zbierania danych użytkownika np. przez Google Analytics lub inne zintegrowane serwisy są określane jako non-necessary. Potrzebujemy Twojej zgody przed uruchomieniem tych plików cookie w naszej witrynie.
Sakunosuke Oda i „nieodpowiedzialni dekadenci” ze szkoły buraiha
Sakunosuke Oda, autor Wiwat małżeństwo wydanego niedawno w tajfunowej serii Mini, jest jednym z trzech flagowych przedstawicieli „szkoły” buraiha. Obok niego do „szkoły” należeli przede wszystkim Osamu Dazai i Ango Sakaguchi, ale czasem mianem buraiha określano także Juna Ishikawę, Hidemitsu Tanakę, Kazuo Dana i innych. Skąd ta nazwa i dlaczego „szkoła” wymaga użycia cudzysłowu?
Buraiha (無頼派), czyli szkoła „nieodpowiedzialnych dekadentów” to termin wymyślony nie przez Odę, Sakaguchiego i Dazaia dla określenia własnej twórczości, ale pomysł członków środowiska literackiego, którzy krytycznie oceniali literackie działania tej trójki. Krytyków bulwersowało między innymi to, że bohaterami i bohaterkami swoich tekstów pisarze buraihy czynili postacie nie spełniające społecznych oczekiwań, w pewnym sensie dając głos właśnie anty-bohaterom i anty-bohaterkom. Obok Chōko i Ryūkichiego, których znacie z Wiwat małżeństwo, w charakterze anty-bohatera występuje na przykład Yōzō Ōba – bohater Zatracenia Osamu Dazaia. Podobne rysy postaci rozpoznacie też pewnie w okrutnym rozbójniku z opowiadania W lesie pod wiśniami w pełnym rozkwicie Ango Sakaguchiego.
W lesie pod wiśniami w pełnym rozkwicie
33,00 zł – 35,00 złWiwat małżeństwo
33,00 zł – 39,00 złZatracenie
46,00 złZmierzch
38,00 zł – 42,00 złTytuły takie jak Zatracenie czy Wiwat małżeństwo pokazują, że buraiha nie bali się zanadto krytyki swoich kolegów pisarzy. Filozofia życiowa postaci tworzonych przez buraiha często zbliżona była do poglądów samych pisarzy. Zresztą, jak pisze we wstępie do Wiwatu Karolina Bednarz, życie Ryūkichiego przypomina w wielu miejscach biografię Sakunosuke Ody. Łączyła ich sytuacja rodzinna i warunki ekonomiczne, a matka Ody prowadziła życie przynajmniej w części podobne do przedsiębiorczej Chōko.
Oryginalny tytuł ostatniej powieści Dazaia, czyli Ningen Shikkaku (人間失格) można odczytać bardziej dosłownie jako „zdyskwalifikowany z człowieczeństwa” – stąd też angielski tytuł książki, odrobinę bliższy oryginałowi, No Longer Human. Na podstawie powieści powstała także manga pod tym samym tytułem, ilustrowana charakterystycznym niepokojącym stylem Junjiego Itō. Osamu Dazai występuje na stronach mangi osobiście, natomiast w powieści Ningen Shikkaku autor korzystał z pierwszoosobowej narracji, wplatając w fikcyjną historię wiele wątków autobiograficznych. Badaczka literatury Rodica Frenţiu nazwała wręcz książkę Dazaia „autobiograficznym świadectwem wstydu całego pokolenia”.
Nihilizm, dekadencja, zagubienie i niechęć do życia w społeczeństwie – czyli cechy typowe dla bohaterów literackich nurtu buraiha – często były bowiem wynikiem refleksji na temat Japonii w długim okresie kryzysu i konfliktów.
Tak więc Yōzō Ōba, ale też górski rozbójnik Sakaguchiego i para kochanków z Wiwat małżeństwo – wszyscy oni mają nam uzmysłowić coś na temat miejsca jednostki w społeczeństwie, tożsamości pojedynczego człowieka w czasie burzliwych przemian politycznych i społecznych. A co dokładnie wyczytujemy z postaci Chōko i Ryūkichiego?
Do rozmowy na ten temat zapraszamy w poniedziałek 27 września o godzinie 19:00. Spotkanie odbywa się online.
Poniżej w formie pliku do pobrania znajdziecie pytania, które pomogą nam ukierunkować dyskusję — spróbujmy wspólnie odpowiedzieć na nie podczas kolejnego spotkania Tajfunowego Klubu Książkowego. Do zobaczenia!
Pobierz pytania do dyskusji
Wspomniane źródła
Frenţiu, R. (2012). Autobiographical testimony about the shame of an entire generation: Osamu Dazai, No longer human (Ningen shikkaku, 1948). Lingua. Language and Culture, 11(2), 77-90.
Podobne wpisy
O byciu sobą. Spotkanie z Aoko Matsudą | Conrad Festival 2021
Kulinarna sobota w Tajfunach
Syrena. Anatomia miłości – spektakl na podstawie opowiadania Amandy Lee Koe